Franšizės terminai ir reikšmės

Fransizes terminai ir reiksmes

Dažniausiai sutinkami franšizės terminai ir reikšmės

Franšizės gali būti sudėtinga sritis, ypač tiems, kurie dar tik susipažįsta su šiuo verslo modeliu. Norint sėkmingai pradėti veiklą ar svarstyti galimybes, labai svarbu suprasti pagrindinius terminus. Žinodami pagrindines sąvokas, galėsite ne tik sklandžiau bendrauti su galimais franšizės davėjais, bet ir priimti labiau pagrįstus sprendimus vertindami franšizės pasiūlymus.

Pateikiame keletą dažniausiai pasitaikančių franšizės terminų:


Franšizės davėjas (franšizės teikėjas)

Tai – originalus prekės ženklo, verslo modelio ir intelektinės nuosavybės savininkas. Jis suteikia licencijas franšizės gavėjams, leidžiančias naudotis jo vardu ir veiklos principais. Franšizės davėjas dažniausiai teikia mokymus, rinkodaros strategijas ir detalią veiklos sistemą, kurios privaloma laikytis. Stiprus franšizės davėjas užtikrina visapusišką pagalbą ir padeda išlaikyti kokybės bei veiklos nuoseklumą visose vietose.


Franšizės gavėjas

Tai asmuo arba įmonė, įsigyjanti teisę atidaryti ir valdyti franšizės padalinį. Sumokėjęs pradinį mokestį ir nuolatinius mokesčius, franšizės gavėjas gauna prieigą prie sėkmingo verslo modelio, prekių ženklų ir išteklių. Jis atsakingas už kasdienę veiklą, laikydamasis franšizės davėjo nustatytų standartų.


Franšizės sutartis

Tai teisinis dokumentas, apibrėžiantis abiejų šalių – franšizės davėjo ir gavėjo – teises ir pareigas. Sutartyje nurodomi mokesčiai, honorarai, teritorijos teisės, sutarties trukmė ir atnaujinimo galimybės. Kadangi tai yra teisiškai įpareigojantis dokumentas, labai svarbu jį atidžiai peržiūrėti, geriausia – su teisininko pagalba.


Franšizės mokestis

Tai pradinis mokėjimas, kurį franšizės gavėjas sumoka franšizės davėjui už teisę veikti pagal jo prekės ženklą. Šis mokestis dažnai apima mokymus, rinkodaros medžiagas ir pradinę pagalbą. Franšizės mokesčių dydis gali labai skirtis priklausomai nuo prekės ženklo ir sektoriaus.


Honoraras (royalty) mokestis

Tai nuolatiniai mokėjimai, kuriuos franšizės gavėjas moka franšizės davėjui, paprastai kaip tam tikrą procentą nuo bendrų pardavimų. Šie mokesčiai padengia tolimesnę paramą: rinkodaros kampanijas, mokymus ir produktų/veiklos tobulinimą.


Teritorija

Tai geografinė zona, kurioje franšizės gavėjas turi teisę vykdyti veiklą. Kai kurie franšizės davėjai siūlo išskirtines teritorijas (be kitų gavėjų toje pačioje zonoje), kiti – ne išskirtines, kuriose gali veikti keli gavėjai.


Susipažinę su šiais terminais, galėsite drąsiau žengti pirmuosius žingsnius franšizės pasaulyje. Aiškus supratimas apie pagrindinius franšizės principus padės ne tik lengviau bendrauti, bet ir objektyviai įvertinti galimus pasiūlymus.